Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Isnin, Jun 29, 2009

Boikot majlis angkat sumpah YDP MPSP: Johari dilucut keanggotaan

.

mStar Online

GEORGE TOWN: Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah melucutkan Johari Kassim, dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mengetuai tindakan memboikot majlis angkat sumpah Yang Dipertua (YDP) MPSP baru, Mokhtar Jaip baru-baru ini, sebagai ahli Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP).

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Lalu Lintas negeri, Chow Kon Yeow berkata, pada mesyuarat mingguan yang diadakan Jumaat lalu, exco sebulat suara bersetuju untuk melucutkan kedudukan Johari.

“Kita telah membuat keputusan bagi melucutkan kedudukan Johari sebagai anggota MPSP di bawah Seksyen 10 (4) Kerajaan Local Akta 1976.

“Di bawah seksyen ini, kedudukan anggota majlis perbandaran boleh diisytiharkan kosong berdasarkan satu daripada tiga keadaan - seorang ahli majlis meletak jawatan pada persetujuan dia sendiri, seorang ahli majlis menghadapi konflik kepentingan ataupun keanggotaannya dibatalkan oleh pentadbiran negeri,” katanya hari ini.

Chow menambah, pembatalan jawatan Johari adalah berdasarkan situasi ketiga dan tidak ada peruntukan undang-undang yang membolehkan beliau membatalkan keputusan tersebut.

"Pembatalan itu berkuat kuasa pada 26 Jun dan Setiausaha Kerajaan Negeri (Datuk Zainal Rahim Seman) akan mengeluarkan satu surat rasmi kepada Johari hari ini.

“Kita percaya tindakan ini adalah satu amaran tegas oleh kerajaan negeri kepada ahli majlis MPSP lain juga yang mengikuti dia (dalam pemulauan),” katanya.

Pada 4 Jun lalu, Johari mengetuai lapan ahli majlis MPSP dari PKR memulau upacara mengangkat sumpah bekas Pegawai Daerah Seberang Perai Utara, Mokhtar sebagai YDP MPSP kerana mendakwa kedudukan itu milik PKR.

Tindakan itu turut mengundang reaksi Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan setiausaha politiknya, Ng Wei Aik yang menggesa Johari meletakkan jawatan.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan turut mengambil tindakan lanjut terhadap tujuh lagi ahli MPSP dari PKR yang lain, beliau berkata amaran seumpama itu adalah 'cukup baik'.

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT !