Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Rabu, Julai 08, 2009

Siri 95 : Guan Eng tuntut Johari mohon maaf terbuka

.
Ketua Wip Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dari PKR, Johari Kassim kini di persimpangan 'diluah mati emak ditelan mati bapa'. Sama ada mempertahankan prinsip dan maruah dirinya atau menelan kembali kata-katanya sebelum ini.

Benarlah kata orang tua-tua terlajak perahu boleh diundur terlajak kata buruk padahnya. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Ini kerana Ketua Menteri Lim Guan Eng memberi kata dua kepada Johari -memohon maaf secara terbuka kepada kerajaan negeri sebelum hukuman keras terhadapnya itu ditarik balik.

Itu antara syarat yang dikenakan terhadap Johari yang dipecat kerana mengetuai ahli majlis PKR memboikot majlis angkat sumpah perlantikan Yang Dipertua MPSP Mokhtar Mohd Jait, 4 Jun lepas.

Keputusan itu dilihat sebagai usaha kerajaan negeri pimpinan DAP untuk mengendurkan ketegangan antara rakannya PKR yang membantah pemecatan Johari.

Sekumpulan ADUN dan Ahli Parlimen PKR diketuai pengerusinya Datuk Zahrain Hashim menemui Guan Eng, semalam merayu agar kerajaan menarik balik keputusan memecat Johari.

Namun misi mereka tidak semudah disangka, kerana tindakan Johari yang bukan sahaja telah mencemarkan imej PR dan PKR, bahkan mencalarkan imej Ketua Menteri dan Timbalannya Mansor Othman.

Johari sebelum ini enggan memohon maaf dan meletakkan jawatan, sebaliknya rela dipecat semata-mata mempertahankan prinsip yang didakwanya untuk kepentingan PKR.

Gara-gara Johari hubungan DAP-PKR retak

Johari turut mengecam Guan Eng secara terbuka yang didakwanya tidak berunding dengan PKR sewaktu melantik Mokhtar bekas Pegawai Daerah Seberang Perai Utara. Johari mendakwa jawatan YDP MPSP sepatutnya milik PKR, sepertimana diputuskan dalam mesyuarat PR.

Dakwaan Johari itu disangkal Ahli Majlis Kerajaan Negeri Chow Kon Yeow dari DAP bahawa PR tidak pernah memutuskan melantik pemimpin politik sebagai Yang DiPertua MPSP dan MPPP.

Kemelut yang asalnya lebih bersifat peribadi, kemudiaannya meletuskan 'perang terbuka' antara kedua-dua parti apabila pemimpin PKR negeri mengkritik Guan Eng secara terbuka.

Ini termasuk tindakan Zahrain yang membidas Guan Eng yang didakwanya tidak mempratikkan cara pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz, seperti mana diungkapkannya.

Pengerusi PKR itu mendakwa Setiausaha Agung DAP itu tidak mengotakan apa yang dikatakannya dan tidak memiliki sifat belas kasihan.

Ekoran itu, Ahli Parlimen Jelutong Jeff Oii dari DAP melakukan 'serangan balas' apabila mendakwa terdapat ahli majlis MPPP dari PKR menyalahguna kuasa dan kedudukannya.

Kemelut yang dicipta Johari berjaya menghakis keyakinan rakyat kepada PR, khususnya PKR yang dilihat diterajui pemimpin yang mengejar pangkat dan kedudukan.

Sementara itu, pemerhati melihat berdasarkan sikap ego Johari, agak sukar dia akan memenuhi tuntutan Guan Eng itu.

Namun ada berpendapat sebaliknya, kata mereka dalam politik segala-galanya mungkin, dek secebis kuasa 'pelacur politik' sangup persetankan prinsip dan maruah diri !

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT !