Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Sabtu, Februari 07, 2009

Istana Perak perlu beri alasan ilmiah

.
Sedutan Detikdaily

Oleh Afrar Yunus

Pada tahun 1983, waktu berlakunya krisis pindaan perlembagaan Malaysia, saya masih menjadi pelajar di ITM. Kami diwajibkan untuk menduduki kertas undang-undang perlembagaan Malaysia sebagai satu daripada subjeknya.

Seronok mengikutinya kerana ada ulasan langsung setiap hari dari pensyarah kami tentang perkembangan politik dan undang-undang tanahair.

Ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamed menjadi Perdana Menteri. Habis satu negara Tun menjelajah dalam program bersama rakyat, melondehkan satu demi satu kesilapan dan keburukan raja-raja.

Masih ingat bagaimana istana Johor memanggil Zainuddin Maidin Ketua Pengarang Utusan Malaysia ketika itu dan ditenyehnya.

Ingat lagi bila media memaparkan ada di antara penghuni 'mahligai' memasang 'air-cond' dua puluh empat jam dikandang kudanya, ada yang memukul mati pengutip bola golf, ada yang menghabiskan wang rakyat beratus juta dengan bermain judi di Genting dan di luar negara, ada berlaku tembakan dalam mahligai, malah ada yang memanggil tribunal dan memecat beberapa orang hakim dan bermacam-macam lagi.

Sudah tiada rahsia lagi. Ketika itu, seluruh penyokong UMNO dan BN lupa sementara maksud 'menderhaka'.

Semangat rakyat menjadi berkobar-kobar. Ada yang setuju dengan tindakan Dr Mahathir dan ada yang tidak bersetuju.

Malah sampai ke hari ini, pakar undang-undang memberitahu, pindaan perlembagaan yang dilakukan di parlimen pada waktu itu adalah tidak sah dan tidak sepatutnya berkuatkuasa.

Secebis kisah menggamit kenangan apabila berlakunya krisis perlembagaan atau undang-undang di Perak sekarang ini.

Sultan Perak sebagai pemerintah negeri mempunyai kuasa menentukan samada Dewan undangan Negeri patut dibubarkan atau disebaliknya.

Namun, Sultan harus mempunyai alasan disebalik tindakannya itu.

Sebagai bekas Ketua Hakim Negara, rakyat Perak mahukan supaya Sultan mereka memberikan alasan-alasan secara ilmiah kenapa kerajaan Pakatan Rakyat ditolak dan kenapa Barisan Nasional diterima sebagai kerajaan baru Perak kerana di situ kelihatan ada pertikaian dari segi undang-undang.

Teori sahaja tidak memadai. Amalinya juga perlu kelihatan. Apabila kisah Henry Gurney yang menjadi sejarah diungkit, maka episod ini juga bakal melakar sejarahnya sendiri.

Pada hemat saya, jika alasan ilmiah tidak dapat dilaksanakan, wajar kuasa memilih dikembalikan kepada rakyat Perak untuk menentukan wakil mereka.

Bisik-bisik 'ala-politikus' akan menaikkan kemarahan rakyat tidak kira siapa pemain wayangnya

BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT !