Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Sabtu, Februari 07, 2009

Sultan tidak berhak lucut jawatan MB ?

.
Oleh Team Alahai

Apapun rakyat hakim Negara. Kata-kata itu sebagai pembakar semangat pada setiap penyokong kerajaan PR.

Biarpun ’kemungkinan’ besar untuk kerajaan PR kembali bertahkta semula di Perak semakin kabur namun yang jelas kebangkitan dan kemaraan kehendak rakyat tidak dapat diperlekehkan.

Ini dibuktikan melalui insiden selepas selesai solat Jumaat petang tadi yang cuba digemburkan oleh media pengampu BN iaitu TV3 (suku) bahawa seolah-olah ’rusuhan’ yang dimomokkan dari klip rakaman jurukamera stesen TV tersebut berpunca dari penyokong ’fanatik’ PR.

Gambaran penyokong PR yang menyekat kenderaan rasmi Raja Muda dan beberapa kenderaan orang kenamaan lain seolah tidak menerima hakikat keputusan Sultan.

Namun insiden sebenar yang tidak disiarkan ialah kumpulan Penyokong PR yang terdiri dari beberapa Wanita dan Lelaki tersebut merayu Raja Muda dengan merintih (walaupun tingkap kenderaan tersebut tidak dibuka) untuk mempertimbangkan keputusan Sultan agar dapat menangguhkan Upacara pada petang tadi.

Gambaran petang tadi jelas telah mengungkapkan sejuta pengertian erti sebuah kesetiaan pada tampuk pemerintahan .

Jelas, UMNO-BN terus memainkan polemik bahawa MB Dato Seri Ir Nizar dan penyokong-penyokong PR telah menghina Sultan.

Media pengampu terus memutarkan isu tersebut tanpa merujuk kepada asas tuntutan sebenar bahawa Sultan tidak berhak melucutkan atau mengarahkan Menteri Besar (MB) meletakkan jawatan.

Mengikut perkara 16 ( 6), sistem raja berpelembagaan Malaysia, sultan hanya berkuasa melucutkan jawatan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) tetapi tidak Menteri Besar. MB hanya boleh dilucutkan jawatannya sama ada melalui pembubaran DUN, undi tidak percaya dalam sidang DUN atau MB sendiri meletak jawatan.
Tidak bolehkan UMNO-BN yang rakus ini menunggu untuk sidang dewan diadakan sebelum mengumumkan bahawa mereka telah layak berkuasa kembali ?

Allah SWT yang tahu segala yang tersirat dan tersurat , sebagaimana Allah SWT merakamkan kisah baginda Rasulullah SAW dalam suratul Al-Anfaal ayat 30. Mahfumnya

’Ketika orang-orang musyrikin (Mekah) sedang menjalankan tipu daya agar engkau (Muhammad) dipenjarakan lalu membunuh mu atau mengusir mu . Mereka menjalankan perancangan , Allah jua menjalankan perancangan namun sesungguhnya perancangan Allah mengatasi segalanya.’


BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT !