Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Jumaat, Januari 09, 2009

Siri 32 : Fairus dakwa tidak tahu ada mesyuarat Exco P.Pinang

.
Tidak tahu - demikian alasan Mohammad Fairus Khairuddin yang tidak hadir mesyuarat Exco Kerajaan Negeri bagi kali pertama tahun ini.

Timbalan Ketua Menteri 1 itu, satu-satunya exco yang tidak hadir mesyuarat penting tersebut yang berlangsung selama lapan jam bermula jam 10 pagi.

Fairus mendakwa tidak dimaklumkan mana-mana pihak, justeru itu dia tidak hadir mesyuarat berkenaan pada Rabu -7 Januari.

Kerajaan negeri menetapkan mesyuarat mingguan exco pada setiap Rabu, kecuali jika berlangsung sidang parlimen, mesyuarat diubah pada Jumaat.

Semua exco telah dimaklumkan tentang perkara tersebut.

Difahamkan antara agenda mesyuarat tersebut antara lain ialah laporan dan pembentangan perancangan tahunan setiap exco.

Fairus mengetuai potfolio Hal Ehwal Agama, Pembangunan Keusahawanan dan Koperasi serta Penerangan dan Perhubungan Masyarakat.

Menurut sumber Fairus ketika itu Terengganu. Sehari sebelum penamaan calon pilihan raya kecil Kuala Terengganu, dia berada di Kelantan atas urusan peribadi.

Difahamkan itu bukan kali pertama Fairus tidak hadir mesyuarat exco. Kalau hadirpun sama ada dia lewat atau tidur dalam mesyuarat.

Telah tiga minggu, sejak 16 Disember tahun lepas, jelas sumber itu Fairus belum berada pejabatnya.

Beberapa program yang sepatutnya dia hadir, sama ada dibatalkan, ditangguh atau dijalankan tanpa kehadirannya.

“Sejak hari ( 16 Disember 2008 ) dia enggan menerima memorandum Angkatan Muda (AMK), dia belum masuk pejabat,” jelas sumber.

Pada hari tersebut ( 16 Disember 2008 ), Fairus juga tidak hadir mesyuarat Lembaga Pengarah Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBA).

Dia memberikan alasan sakit perut. Perkara tersebut dimaklumkannya kepada salah seorang AMK yang menghubunginya.

“Dia balik sekejap untuk hadir mesyuarat exco pada 19 Disember. Sejak itu dia tidak hadir ke pejabatnya,” jelas sumber tersebut.

Tambahnya beberapa program Jawatankuasa Kemajuan dan Keselematan Kampung (JKKK) di bawah potfolionya juga, dia tidak hadir.

“Program perjumpaan dengan JKKK pada 17 Disember di Dewan MPSP, juga dibatalkan pada saat-saat akhir, kerana dia ke Kuala Lumpur kerana urusan peribadi,” jelasnya.

Tapi katanya, Fairus boleh pula hadir ke Ibu Kota menyaksikan konsert Mamma Mia pada 18 Disember 2008.

Begitu juga program Jati Diri yang diadakan di Bukit Merah pada 20-21 Disember 2008 dan di Langkawi pada 29-31 Disember 2008 yang sepatutnya dirasmikan olehnya, dia juga tidak hadir.

Sebelum itu, Fairus juga tidak hadir merasmikan program masyarakat Madani di Jawi, Nibong Tebal pada 26 Disember tahun lalu.

Difahamkan dia berada di Johor selepas pulang dari lawatan ke luar negara -Yaman ( 21-25 Disember 2008 )

“Dia dakwa kehabisan tiket penerbangan Johor ke Pulau Pinang pada hari tersebut, sebab itu tidak dapat hadir ke Jawi,” jelas sumber itu.

Fairus juga tidak hadir mesyuarat tahunan exco-exco agama bersama Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Kuala Lumpur pada 8 Januari lalu.

Pulau Pinang satu-satunya Exco agamanya tidak hadir ke mesyuarat tersebut.

Umno dakwa Rashid lebih baik daripada Fairus

Sementara itu, beberapa sumber Umno menjelaskan bekas Timbalan Ketua Menteri (Umno) Datuk Rashid Abdullah pun tidak seteruk Fairus.

“Dulu kalau Datuk Rashid sakit masuk hospital, dia akan arahkan pegawainya menghantar semua surat penting kepadanya di hospital untuk tindakannya,” jelas sumber Umno itu.

Berbanding dengan budaya kerja Datuk Rashid, Fairus jauh tercorot, bahkan sudah tentu merencatkan agenda membela rakyat, khusunya Melayu Pulau Pinang,” katanya.

“Kalau beginilah cara kerja Fairus, Umno ada harapan menawan semula hati orang Melayu pada pilihan raya akan datang,” jelasnya seronok.
.