Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Rabu, Januari 28, 2009

Siri 42 : Jika anda Guan Eng, bagaimana nak selesai masalah Fairus ?

.
Pertama kali mendengar ucapan Fairus, ramai teruja. Sehinggakan ada yang berani mengatakan 'Fairus sebelah kiri Anwar Ibrahim.'

Berdasarkan kepetahannya, ramai menjangkakan kualiti kerja Fairus, tentulah seperti mana yang diungkapnya. Pendek kata, cakap serupa bikin.

Apabila pimpinan tertinggi keADILan mencalonkan Fairus sebagai TKM 1 Pulau Pinang, semua pihak menyambut baik. Walaupun ketika itu, tiada seorang pun pemimpin keADILan negeri ini mengenali dan mengetahui latar belakang Fairus yang diterjunkan dari Selayang Selangor.

Pengumuman Guan Eng yang turut melantik Prof Dr Ramasamy sebagai TKM 2 melakar sejarah negara. Pulau Pinang diterajui 'pemimpin muhibbah'. Selaras dengan konsep Pakatan Rakyat. Tidak pernah dibayangkan kerajaan BN selama ini.

Namun jangkaan awal jauh meleset. Panas yang dijangka hingga ke petang, hujan pula di tengah hari. Selepas beberapa bulan sebagai TKM 1, ramai mula mengesan wajah sebenar Fairus., di sebalik topeng hipokritnya. Termasuk bossnya di peringkat kerajaan negeri-Lim Guan Eng.

Namun kebobrokan itu cuba ditutup di peringkat publik. Dengan harapan Fairus akan berubah. Usaha membaiki dari dalam keADILan diusahakan, termasuk menghantar pegawai-pegawai hebat dan profesional bagi membantunya.

Kesemua usaha itu gagal, enam pegawainya bersilih ganti - meletak jawatan, dek kerana sikap bodoh sombong dan ego tidak bertempatnya. Bodoh tidak boleh diajar, cerdik tidak boleh diikut.

Fairus masih dibelenggu sikap buruk masa lampau, (attitude problem) yang menyebabkannya dibuang kerja sewaktu bertugas di Hong Leong Anssurance (HLA) selepas enam bulan bertugas di industri perbankan berkenaan .

Teruk sangatkah Fairus ? Sehinggakan bekas bossnya di HLA sanggup berkata kepada team Alahai... , "Saya tidak pernah jumpa seorang pegawai Melayu sebegini teruk sikapnya."

Pada pengamatan kami, Fairus tidak pernah dan tidak mahu berubah. Ini sebahagian sikap buruk Fairus yang kini terpaksa dihadapi Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang ....

  • Masuk kerja lewat- Guan Eng dan Exco masuk pejabat antara jam 8 pagi - 9 pagi, Fairus belum tentu boleh sampai jam 12 tengah hari. Silap-silap haribulan, langsung tak hadir. Boleh dapatkan pengesahan daripada pengawal keselamatan di Komtar.
  • Kerap ponteng meeting - Termasuk mesyuarat exco, lembaga pengarah - alasan yang sama digunakan, pegawai kerajaan di Komtar dah mangli.
  • Lewat - Sama ada ke pejabat, program atau mesyuarat. Kerap kali berjam-jam lamanya.
  • Kerap batalkan temujanji atau program- Biarpun program telah 'confirm' boleh dibatalkan saat-saat akhir tanpa alasan munasabah. Ikut suka aku. Menyusahkan banyak pihak, pegawainya jadi mangsa sumpah seranah rakyat.
  • Penakut - Hanya berani berdegar di pentas, tapi membisu seribu bahasa pada pentas sebenar (sidang dewan undangan negeri). Dua sidang DUN yang berlalu menjadi medan bukti apabila banyak isu yang perlu jawapan darinya dibiarkan berlalu. Malah kecut perut, membisu seribu kata, apabila dia dituduh menipu secara terbuka oleh Adun BN Pulau Betong.
  • Suka langgar protokol majlis - Kerap tidak ikut etika pakaian rasmi, datang lewat daripada TYT Gabenor atau KM dan lain-lain. Confirm akan datang majlis, tetapi tidak datang. Kerusi TKM 1 kosong, mencacatkan majlis. Telah berbuih mulut unit protokol nasihat-tapi tak makan nasihat.
  • Kerap tidak hadir majlis rasmi - Antaranya ponteng majlis Sambutan Kemerdekaan Peringkat Negeri di QueenBay Mall pada 31 Ogos, Sambutan Hari Malaysia 16 September, selaku exco agama tidak pernah iringi TYT Gabenor solat Jumaat di masjid sekitar... dll.
  • Tidak percaya pegawai sendiri - Khuatir perangai buruknya dilapor kepada pimpinan tertinggi parti.
  • Berjanji palsu - Deretan janji palsu ditabur pada rakyat, sehinggakan kira-kira 100 penduduk Tanjong Tokong menyerbu Komtar baru-baru ini menagih janji palsu Fairus. Begitu juga janji untuk selesai masalah gaji pemain bolasepak P.Pinang, alih-alih dia dipaksa letak jawatan kerana menjadi Presiden FAP yang tidak bertanggungjawab, hanya pandai berjanji tapi gagal tunaikan janji.
  • Pecah amanah - Menyalahguna kad minyak kereta rasmi kerajaan bernombor pendaftaran P 1, diguna untuk kereta sendiri. Telah diarah oleh kewangan negeri untuk bayar balik, jumlahnya hampir RM1000.00 . Malah pernah membuat tuntutan melampau. Kes ini jika diadu kepada BPR, boleh sangkut.
  • Cakap tak serupa bikin - Jika 10 perkara yang diucap atau dijanji, nak betul satupun susah. Kesannya terpalit kepada parti.
  • Bakhil tahi hidung masin terlampau - Terlalu banyak contoh. Kalau ceritapun orang tak percaya. Paling terkenal cerita pasal makan ais krim- boleh tanya bekas pegawai akhbarnya Farid Wajdi telah yang meletak jawatan baru-baru ini.
  • Putar alam - Ada sahaja 1001 alasan menipunya. Peringkat awal orang percaya, lama kelamaan tembelang pecah.
  • Ego dan bodoh sombong - Suka dipuji. Pantang kena puji kembang hidung dia. Apatah lagi bila pujian itu datang dari seorang wanita. Lemah longlai.
  • Muka tembok - Tak tahu malu, buat muka selamba biarpun bersalah.
  • Pengadu domba - Suka mengadu domba pemimpin, dengan memburukkan pemimpin lain agar menyokongnya. Termasuk memburukkan Guan Eng dan DAP bagi meraih simpati Melayu.
  • Merapu - Cakap lebih, kerja tak jalan. Kebiasaannya setiap topik yang diperbincangkan akan keluar dari 'track' asal. Melalut tak tentu arah. Selalunya hanya akan cerita perihal kehebatan dirinya yang sebenarnya tidak sehebat mana.
  • Masalah mental kronik - Kenyataan ini boleh dirujuk dengan semua kakitangan awam kerajaan Pulau Pinang. Dari pegawai atasan , ketua-ketua jabatan sehinggalah ke 'drebar' dan pengawal keselamatan, semuanya bercakap senada.... 'Fairus mental'.
  • Tidak layak - Jika dia masih terus diberi kuasa sebagai TKM 1 maka tunggulah saat kejatuhan PKR (bunyinya macam kasar tetapi percayalah inilah natijah yang sedang menanti.
  • Pelahap - Membeli dua kereta mewah BMW 5 siri dan Mercedes Benz 240 E dalam tempoh 10 bulan menjadi TKM 1, padahal telah memiliki kereta Rexthon sumbangan seorang usahawan dan kereta rasmi kerajaan negeri jenis Mercedes. Hidupnya sebelum jadi TKM 1 ibarat 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'. ( Tunggu pendedahan kami .... )
  • Kaki perempuan - Jeng...jeng....jeng... nanti kita cerita bab ni ... !

Kami akan berhenti dari menyiarkan kebobrokan Fairus , sekiranya ada bibit-bibit perubahan pada dirinya. Namun sehingga kini kesombongan dan kebongkakannya menjangkaui akal pemikiran yang waras.

Andai kata anda sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, bagaimana hendak mengatasi masalah Fairus ni ...?


BERKATALAH BENAR WALAUPUN PAHIT !