Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH

Dari Umno Fairus Datang Kpd Umno Dia Kembali-ALFATIHAH
Syukur Fairus Keluar Keadilan-Dr Syed Husin

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

Akhbar Cina Dah Lama Kata Fairus Gagal

JOM PI RAMAI-RAMAI

JOM PI RAMAI-RAMAI

Ingatlah YB Pakatan

" Kepada yang bergelar YB - YB Pakatan, SAMM nak beritahu kerana 'kerja bodoh' anak mudalah sejak 1998 (dan pejuang sebelum itu) kamu nikmati kerusi YB itu. Sekarang semuanya telah Najib perkuda terpulang nak duduk atau bangkit melawan. " - Che'Gu Bard

Khamis, Disember 11, 2008

Siri 19: Bukan setakat berjabat tangan, Anwar dan Arif berpeluk bersentuh pipi

.
Apa yang menariknya apabila Anwar Ibrahim berbalas senyuman dan berjabat tangan dengan Arif Shah Omar Shah, Adun BN Seberang Jaya ketika mereka terserempak pada majlis kenduri kurban anjuran keADILan Permatang Pauh di surau Permatang Rawa, Isnin lalu ?

Dalam politik peristiwa itu boleh ditafsir dari pelbagai sudut. Lebih-lebih lagi ketika ini angin bertiup kencang Arif akan menyertai keADILan.

Menurut saksi kejadian, laporan media kurang tepat. Katanya Anwar dan Arif bukan sekadar berjabat tangan, bahkan berpelukan, berlaga pipi ala Arab.

Saya tengok dengan mata kepala saya sendiri, mereka berpelukan berlaga pipi macam tok Arab bila bertemu sahabat, ramai saksi lain ketika itu,” katanya bersungguh-sungguh.

Ketika itu jelasnya tiada wartawan, mereka hanya datang kemudian.

“Jadi tidak ada sebarang foto, kejadian berlaku terlalu pantas,” ujarnya.

Saksi berkenaan antara mereka yang mengiringi rombongan Anwar menghadiri majlis kenduri korban di sekitar Permatang Pauh.

Selainnya Timbalan Ketua Bahagian keADILan Permatang Pauh Che Mat Hashim turut mengesahkan kejadian tersebut.

“Saya juga nampak Datuk Seri (Anwar) dan Arif berpelukan sebagai seorang sahabat,” ujarnya ketika dihubungi.

Kenduri di Permatang Rawa salah satu destinasi kunjungan Anwar yang menyumbangkan lapan ekor lembu untuk majlis korban di parlimen Permatang Pauh pada tahun ini.

Rombongan Anwar tambahnya tiba kira-kira jam 2.00 petang. Arif dan rombongan telah tiba lebih awal.

“Arif agak terkejut bila melihat rombongan kami sampai, saya nampak mukanya berubah,” cerita sumber berkenaan.

Pertemuan itu katanya tidak dirancang, hanya secara kebetulan.

“Saya juga nampak ketika mereka berpeluk bersentuh pipi, Arif membisikkan sesuatu kepada Datuk Seri, tapi saya tidak pasti buah butirnya,” ujarnya.

Arif kemudiaannya bergegas meninggalkan majlis tanpa berbual panjang dengan Anwar.

Desas-desus kemasukan Arif yang juga bekas pesaing Anwar dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh ke dalam keADILan semakin bertiup kencang.

Menurut sumber, Arif tidak dijanjikan sebarang jawatan jika menyertai parti itu. Bahkan, beliau juga dikatakan tidak meminta sebarang ‘imbuhan besar.’

Pemimpin de facto Anwar Ibrahim pernah membuat penafian berhubung isu ini, namun mengakui wakil parti ada berbincang dengan Arif.

“Arif hanya meminta jaminan, agar dia akan dikekalkan sebagai Adun sekurang-kurangnya sepenggal lagi,” ujar sumber itu.

Namun, tambah sumber itu lagi dia percaya pimpinan parti tidak akan mempersiakan pergorbanan Arif jika dia bersetuju meninggalkan Umno untuk menyertai keADILan.

“Kita tidak menolak kemungkinan, imbuhan lebih besar untuknya jika dia menyertai kita dalam masa terdekat,” ujarnya.

Difahamkan Arif telah menemui salah seorang Ahli MPT keADILan untuk berbincang soal lompat parti, sehari sebelum berlangsungnya kongres tahunan parti itu baru-baru ini.

Sehingga kini, Arif belum menafikan beliau akan menyertai keADILan.

Hanya Presiden Umno Abdullah Badawi dan Setiausaha Umno Pulau Pinang Azhar Ibrahim menafikan Arif akan meninggalkan Umno.

Untuk rekod, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Zaid Ibrahim dipecat hanya kerana menghadiri kongres keADILan. Apakah Arif akan menerima nasib yang sama seperti Zaid ?

Kemasukan Arif nanti, kata sumber itu akan membantu pimpinan tertinggi keADILan mempercepatkan keputusan bagi menangani isu Timbalan Ketua Menteri 1 Mohammad Fairus Khairuddin.

“Fairus cukup gusar dengan perkembangan terbaru ini,” ujar sumber itu.
.